Bybanen, byggetrinn 4
Ny bybanetrasé fra sentrum til Fyllingsdalen
Bybanens byggetrinn 4, som strekker seg 10 kilometer fra Bergen sentrum til Oasen, er en viktig del av Bergensprogrammet for transport, byutvikling og miljø. Denne etappen kombinerer kollektivtransport med omfattende byutviklingsprosjekter som inkluderer etablering av nye byrom, sykkelveier og grønne korridorer. Prosjektet forbedrer bymiljøet gjennom bærekraftige løsninger, og knytter sammen ulike deler av byen.
Haukeland holdeplass, Bergens første underjordiske bybanestasjon, ligger strategisk ved Haukeland universitetssjukehus og Haraldsplass sykehus. Stasjonen er designet med fokus på trygghet og tilgjengelighet, og området rundt har blitt betydelig forbedret. Tidligere preget av smale fortau og tung trafikk, er det nå blitt et innbydende byrom med gode bevegelseslinjer og uteoppholdsareal for myke trafikanter. De gamle lindetrærne er tilbakeført, og hagen til Villa Luxemburg er integrert i landskapsutformingen, som skaper en grønn, sammenhengende forbindelse mellom det historiske og moderne bymiljøet.
Kronstad holdeplass ligger i et område preget av både utdanningsinstitusjoner og boliger. Holdeplassen er utformet som et sentralt møtepunkt for bybanes linje 1 og 2, samt sykkelveier, og er omgitt av nye plasser og grøntområder som styrker det urbane miljøet. Området rundt Kronstad har gjennomgått en betydelig forvandling, hvor Bybanen har bidratt til en ny dynamikk og tettere bystruktur, med vekt på miljøvennlige transportalternativer og forbedret tilkomst til sentrum.
Overvannskanalen langs Kanalveien er både en teknisk løsning for overvannshåndtering og en grønn korridor, som strekker seg mellom Store Lungegårdsvann og Mindebyen. Kanalen er designet for å støtte økologien med tilrettelegging for ørret, samtidig som den gir et frodig, rekreativt område som styrker Mindebyens bærekraftige utvikling.
Bybanens byggetrinn 4 ivaretar flere kulturminner, inkludert Kronstad stasjon og områdene rundt Haukeland. Dette prosjektet viser hvordan moderne infrastruktur kan integreres med historiske elementer for å skape en helhetlig og bærekraftig byutvikling.
Sted:
Bergen
Status:
Ferdig
Faser:
Alle faser
Landskapsarkitekt:
Smedsvig Landskapsarkitekter AS, Sweco AS
Oppdragsgiver:
Regulering: Bergen kommune, etat for plan og geodata - Prosjektering: Bybanen Utbygging
Arkitekt:
3RW arkitekter
Anleggsgartner:
Wikholm As og Boasson As
Størrelse: 10 km trase, 8 holdeplasser
Kostnad: 200 MNOK (samlet kontraktsverdi)